6 Ağustos 2013 SALIResmî Gazete Sayı : 28730
YÖNETMELİK
Sağlık Bakanlığından:
SAĞLIK HİZMETİ KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE
DEĞERLENDİRİLMESİNE DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, sağlık kurum ve kuruluşlarında kaliteli hizmet sunumunun
Sağlanması
amacıyla, hasta güvenliği, çalışan güvenliği, hasta memnuniyeti ve
çalışan memnuniyetini esas alan sağlık hizmet kalite standartları ile bu
standartların uygulanmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; teşhis, tedavi ve rehabilitasyon hizmeti ile koruyucu sağlık hizmeti sunan
kamu ve özel sağlık kurum ve kuruluşlarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun 9 uncu maddesinin (c)
bendi
ile 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı
Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b)
Bölüm puanı: Sağlık kurum ve kuruluşlarında yerinde yapılan
değerlendirme neticesinde Sağlık Hizmet Kalite Standartlarının bölüm
bazında uygulanma düzeyini gösteren, sıfır ile yüz arasında tespit
edilen değeri,
c) Değerlendirme: Sağlık kurum ve kuruluşlarında Sağlık Hizmet Kalite Standartlarının uygulanma
Düzeylerini belirlemek için yerinde yapılan ve standartların uygulanıp uygulanmadığını gösteren incelemeyi,
ç) Değerlendirici: Bakanlıkça yetkilendirilen ve değerlendirme faaliyetlerini gerçekleştiren kişiyi,
d) Dönem: Sağlık kurum ve kuruluşlarının 1 Ocak - 31 Aralık tarihleri arasında değerlendirileceği zaman Aralığını,
e) Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
f) Hasta ve çalışan güvenliği puanı: Değerlendirme sonucunda hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin standartların
Uygulanma düzeyini gösteren, sıfır ile yüz arasında tespit edilen değeri,
g)
Kalite puanı: Sağlık kurum ve kuruluşlarında yerinde yapılan
değerlendirme neticesinde Sağlık Hizmet Kalite Standartlarının uygulanma
düzeyini gösteren, sıfır ile yüz arasında tespit edilen değeri,
ğ) Sağlık Hizmet Kalite Standartları (SHKS): Bakanlıkça sağlık kurum ve kuruluşları için geliştirilen kalite Standartlarını,
h) Sağlık Kurumu: Kamu ve özel sektöre ait hastaneler ile tıp/dal merkezleri, ağız ve diş sağlığı
Merkezleri/hastanelerini,
ı)
Sağlık kuruluşu: Birinci basamak sağlık hizmeti veren kuruluşları (aile
sağlığı merkezleri/birimleri, halk Sağlığı laboratuvarları, Kanser
Erken Teşhis Tarama ve Eğitim Merkezi gibi), poliklinikleri, tıbbi
laboratuvarlar ile görüntüleme, kan ve diyaliz gibi merkezleri ile il
ambulans servislerini, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Standartların Uygulanması ve Değerlendirme
Sağlık Hizmet Kalite Standartlarının uygulanması
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki sağlık kurum ve kuruluşları; ruhsat için belirlenen asgari
şartları
karşılamak kaydı ile bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda uygulama
yapmak, gerekli faaliyetleri gerçekleştirmek, kendi iç düzenlemelerini
yapmak ve tedbirleri almakla yükümlüdür. Sağlık kurum ve kuruluşları,
Sağlık Hizmet Kalite Standartlarını esas alarak uygulamalarını
gerçekleştirmek zorundadır.
(2)
Sağlık kurum ve kuruluşlarının uygulaması gereken Sağlık Hizmet Kalite
Standartları ve bunlara ilişkin rehberler Bakanlığın internet sitesinde
yayımlanır.
Değerlendirme
MADDE 6 – (1) Bakanlık, Sağlık Hizmet Kalite Standartları doğrultusunda sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşları değerlendirir.
(2) Sağlık Hizmet Kalite Standartlarının hazırlanması, değerlendirme süreci ve değerlendiricilerin
belirlenmesine ilişkin tüm iş ve işlemler Genel Müdürlükçe yürütülür.
(3) Değerlendirmeler her dönem, Bakanlığın belirlediği tarihlerde ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yapılır.
(4)
Sağlık Hizmet Kalite Standartlarının tümü veya Genel Müdürlükçe
belirlenecek standart ve/veya bölümler üzerinden değerlendirme
yapılabilir.
(5)
İl ambulans servisi hizmetlerinin değerlendirmesinde Bakanlığın
internet sitesinde yayımlanan il ambulans servisine ilişkin kalite
standartları uygulanır. Değerlendirmede; istasyon sayısı 10 ve altında
olan illerdeki bütün
İstasyonlar değerlendirilir. İstasyon sayısı 11 ve üzerinde olan illerde ise en az 10 istasyon değerlendirilir.
(6) Bakanlık gerekli hallerde, değerlendirme dönemini üç aya kadar uzatabilir.
(7)
Bakanlık, gerekli gördüğü hallerde belirlediği değerlendirme tarihleri
dışında da değerlendirme yapabilir Ve ya yaptırabilir.
(8)
Sağlık kurum ve kuruluşları değerlendirme sonucunun tebliğinden
itibaren somut delillerle birlikte en geç Yedi gün içinde yazılı olarak
Bakanlığa itiraz edebilir. İtiraz başvuruları, Bakanlıkça en geç otuz
gün içerisinde sonuçlandırılır.
(9)
İtiraz veya gerekli görülen hallerde Genel Müdürlükçe değerlendirme
yapılması halinde değerlendirme puanı olarak, son yapılan değerlendirme
puanı esas alınır.
(10) Sağlık kurum ve kuruluşlarında kalite puanı, hasta ve çalışan güvenliği puanı ile bölüm puanı aşağıdaki Şekilde hesaplanır.
a)
Kalite Puanı: [SHKS’de değerlendirilen bölümlerden elde edilen puan
toplamı/(SHKS’de değerlendirilen Bölümlerdeki standartların puan toplamı
– SHKS’de değerlendirilen bölümlerdeki standartlardan değerlendirme
dışı bırakılan puan toplamı)] x 100.
b)
Hasta ve Çalışan Güvenliği Puanı: [SHKS’de değerlendirilen bölümlerden
elde edilen hasta ve çalışan güvenliği puan toplamı / (SHKS’de
değerlendirilen bölümlerdeki hasta ve çalışan güvenliği standartları
puan toplamı – SHKS’de değerlendirilen bölümlerdeki hasta ve çalışan
güvenliği standartlarından değerlendirme dışı bırakılan puan toplamı)] x
100.
c)
Bölüm Puanı: [SHKS’de değerlendirilen bölümden elde edilen puan
toplamı/(SHKS’de değerlendirilen Bölümdeki standartların puan toplamı –
SHKS’de değerlendirilen bölümdeki standartlardan değerlendirme dışı
Bırakılan puan toplamı)] x 100.
(11) İl Ambulans Servisi kalite puanı aşağıdaki şekilde hesaplanır;
a) Kalite puanı = (İstasyon Ortalama Puanı + Yönetim Hizmetleri Puanı + Kalite İndikatör Puanı) / 3.
b) İstasyon Puanı = İstasyon Hizmetleri Bölümünden Elde Edilen Toplam Puan / (İstasyon Hizmetleri
Bölümünün Toplam Puanı – Değerlendirme Dışı Puan Toplamı) x 100.
c) İstasyon Ortalama Puanı = Her Bir İstasyon İçin Elde Edilen İstasyon Puanlarının Toplamı / İstasyon Sayısı.
ç) Yönetim Hizmetleri Puanı = Yönetim Hizmetleri Bölümünden Elde Edilen Toplam Puan/(Yönetim
Hizmetleri Bölümünün Toplam Puanı – Değerlendirme Dışı Puan Toplamı) x 100.
d) Kalite İndikatör Puanı = Kalite İndikatörleri Bölümünden Elde Edilen Toplam Puan / (Kalite İndikatörleri
Bölümünün Toplam Puanı – Değerlendirme Dışı Puan Toplamı) x 100.
Değerlendirmeye ilişkin istisnai durumlar
MADDE 7 – (1) Sağlık hizmeti sunumuna yeni başlayan sağlık kurum ve kuruluşlarında ilk değerlendirme en
erken, faaliyete başladıkları tarihten itibaren altı ay sonra yapılır.
(2) Sağlık kurum veya kuruluşu tarafından sunulan sağlık hizmetlerinin bir başka hizmet binasında veya
Yerleşkede
verilmeye başlanması veya mevcut sağlık kurum veya kuruluşunun
kapasitesinde en az yüzde elli oranında genişleme olması durumunda
ilgili sağlık kurum veya kuruluşları altı ay süresince değerlendirilmez.
(3)
Yangın, sel, deprem gibi doğal afetlere maruz kalan ve hizmetlerini
aksatacak düzeyde hasar gören sağlık kurum ve kuruluşları, maruz kalma
tarihinden itibaren altı ay süresince değerlendirilmez.
(4) Bakanlık bu madde kapsamında belirlenen süreleri bir defaya mahsus altı ay süre ile uzatmaya yetkilidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 8 – (1) 6/4/2011 tarihli ve 27897 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan Hasta ve Çalışan Güvenliğinin
Sağlanmasına Dair Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 9 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
01/03/2011 TARİHLİ VE 9489 SAYILI MAKAM ONAYI İLE YÜRÜRLÜĞE KONULAN
SAĞLIKTA PERFORMANS ve KALĠTE YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1- (1) Bu Yönergenin amacı,
sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli sağlık hizmet
sunumunun sağlanması için sağlık kurum ve kuruluşlarının kurumsal
performansının ölçülmesine yönelik olarak ölçülebilir ve
karşılaştırılabilir performans, kalite ve diğer kriterler ile hizmet
sunum şartlarının belirlenmesi, halkın görüşlerinin bu sürece
yansıtılması suretiyle kurumsal performans katsayısının tespitine ve
hizmet sunumu açısından belgelendirilmesine ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- (1) Bu Yönerge; Sağlık
Bakanlığına bağlı olmak üzere birinci basamak sağlık kuruluşları ile
ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarını (Entegre İlçe hastaneleri
Hariç) ve diğer sağlık hizmeti sunan kurumları kapsar.
Dayanak
Madde 3- (1) Bu Yönerge, 13/12/1983
tarihli ve 181 Sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 43 üncü maddesi ile 12/05/2006 tarihli ve
26166 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık
Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek
Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci
fıkrasının (öö) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- (1) Bu Yönergede geçen;
a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b) Daire Başkanlığı: Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığını,
c) Müdürlük: İl Sağlık Müdürlüklerini,
ç) Koordinatörlük: İl Performans ve Kalite Koordinatörlüklerini,
d) Yönetmelik: 12/05/2006 tarih ve 26166 sayılı
“Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli
Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair
Yönetmelik’i,
e) Dönem: birinci ve ikinci dönemlerin her birini,
f) 1. dönem: Ocak, Şubat, Mart, Nisan, Mayıs ve Haziran aylarını,
g) 2. dönem: Temmuz, Ağustos, Eylül, Ekim, Kasım ve Aralık aylarını,
ğ) Kurumsal performans katsayısı: Bu Yönerge usul ve
esaslarına göre hesaplanan ve Yönetmelik çerçevesinde kurum ve
kuruluşlarda dağıtılabilecek döner sermaye tutarının belirlenmesinde
kullanılacak olan (0) ile (1) arasında değişen katsayıyı,
h) Finansal Değerlendirme Katsayısı: Kurumların aylık
gelir-borç dengesinin hesaplanması suretiyle aylık kurumsal performans
katsayısının hesaplanmasında kullanılan göstergeyi,
ı) Aylık Kurumsal Performans Katsayısı: Finansal
Değerlendirme Katsayısı dikkate alınarak her bir ay için ayrı olarak
hesaplanan ve Yönetmelik çerçevesinde kurumlarda dağıtılabilecek döner
sermaye tutarının belirlenmesinde kullanılacak olan katsayıyı,
i) Kurum: Bakanlığa bağlı ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarını (Entegre İlçe hastaneleri Hariç),
j) Kuruluş: İl sağlık müdürlüğü bünyesindeki sağlık
grup başkanlıkları, sağlık merkezleri, sağlık ocakları, sağlık evleri,
toplum sağlığı merkezleri, 112 acil sağlık istasyonları, halk sağlığı
laboratuvarları, ana-çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezleri,
dispanserler ve benzeri birinci basamak sağlık hizmeti sunan kuruluş. k)
Değerlendirici: Yönerge kapsamında kurum ve kuruluşları hizmet kalite
standartları çerçevesinde değerlendirmek ve Yönergede belirtilen diğer
iş ve işlemler için Başkanlıkça görevlendirilen personeli,
l) Hizmet Kalite Belgesi: Bakanlıkça belirlenecek
usul ve esaslara göre Bakanlığa bağlı sağlık kurum ve kuruluşları ve
diğer kamu, üniversite ve özel sağlık kurumlarına verilecek belgeyi,
m) HKS: Hizmet Kalite Standartlarını, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İl Performans ve Kalite Koordinatörlüğü, Kalite Yönetim Birimi
İl Performans ve Kalite Koordinatörlüğü
Madde 5-
(1) İl genelindeki kurum ve kuruluşlarda performans
yönetimi ve kalite geliştirme uygulamalarını koordine etmek, izlemek ve
değerlendirmek amacıyla müdürlük bünyesinde koordinatörlük kurulur.
(2) Koordinatörlüğün görevlerini yürütebilmesi için
müdürlükçe uygun fiziki mekân, araç-gereç ve teknik donanım ve yeterli
sayıda personel sağlanır.
(3) Sağlık müdürünce sağlık müdür yardımcılarından
birisi Valiliğin teklifi Bakanlığın onayı ile il performans ve kalite
koordinatörü olarak görevlendirilir.
(4) İl performans ve kalite koordinatörü
başkanlığında ildeki kalite yönetim direktörleri üç ayda bir kez
toplantı yapar. Bu toplantıda öz değerlendirme sonuçları, HKS’ye yönelik
iyi uygulamaları, HKS çerçevesinde yapılacak eğitimleri ve
direktörlerin görüş ve önerileri paylaşılır. Yapılan bu toplantı
tutanakları elektronik ortamda Bakanlığa bildirilir.
İl Performans ve Kalite Koordinatörlüğünün Görevleri
Madde 6- (1) İl Performans ve Kalite Koordinatörlüğünün Görevleri şunlardır:
a) İldeki kurum ve kuruluşların performansa dayalı ek
ödeme uygulamalarını takip etmek ve gerektiğinde istatistikleri
Bakanlığa ulaştırmak,
b) İlde memnuniyet anket çalışmalarını koordine etmek, gerektiğinde anketleri yapmak veya yaptırmak,
c) İldeki kurum ve kuruluşları HKS çerçevesinde yılda 2 kez değerlendirmek,
ç) Kurum ve kuruluşların HKS kapsamında yapılan
kalite uygulamalarının izlenmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu
görevini yürütmek,
d) İldeki kurum ve kuruluşlarda HKS uygulamaları ile
hasta ve çalışan güvenliği uygulamalarının desteklenmesi ve
geliştirilmesi için çalışmalar yapmak, bu konudaki uygulamaların
yaygınlaşmasını sağlamak,
e) Görevleri dâhilinde seminer, konferans gibi
etkinliklere katılmak, güncel ve mesleki yayınları izlemek ve ilgili
yerlere duyurmak,
f) Koordinatörlük bünyesinde arşiv oluşturmak,
g) Başkanlıkça görevlendirilecek Değerlendiricilere gerekli desteği sağlamak ve yapılacak çalışmalara katılmak,
ğ) İldeki kurum ve kuruluşların değerlendirme verilerini Kurumsal Kalite Sistemine girmek.
Kalite Yönetim Birimi
Madde 7-
(1) HKS uygulamalarını yürütmek üzere kurumlarda “kalite yönetim birimi” kurulur.
(2) Kurumlarda üst yönetimin belirlediği bir çalışan,
Valiliğin teklifi Bakanlığın onayı ile Kalite Yönetim Direktörü olarak
görevlendirilir.
(3) Kalite Yönetim Direktörü kalite yönetim biriminin sorumlusudur.
(4) Kalite Yönetim Direktörü; Hasta Güvenliği
Komitesi, Çalışan Güvenliği Komitesi, Enfeksiyon Kontrol Komitesi, Tesis
Güvenliği Komitesi ve Eğitim Komitesinin doğal üyesidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kurum Katsayıları
Hizmet Kalite Katsayısı
Madde 8-
(1) Koordinatörlük, her dönem ilde bulunan kurumları
ilgili dönem sonuna kadar HKS çerçevesinde değerlendirmeye tabi tutarak
(0,65) ile (1) arasında değişen hizmet kalite katsayısını tespit eder.
Hizmet kalite katsayısı aşağıdaki şekilde hesaplanır:
Hizmet Kalite Katsayısı: Değerlendirme sonucu elde edilen Toplam Puan/(HKS Toplam Puanı-Değerlendirme Dışı Puan Toplamı)
(2) Ağız ve diş sağlığı merkezleri ADSM Hizmet Kalite Standartları çerçevesinde değerlendirilir.
(3) Bakanlıkça; HKS açısından değerlendirilecek
bölümlerin ilan edilmesi halinde sadece ilan edilen bölümlerde
değerlendirme yapılır.
Hizmet Kalite Katsayısı aşağıdaki şekilde hesaplanır.
Hizmet Kalite Katsayısı = (Belirlenen Bölüm ve
Standartlardan Elde edilen Puan / Belirlenen Bölüm ve Standartların
Toplam Puanı- Belirlenen Bölüm ve Standartların Değerlendirme Dışı
Toplam Puanı)
(4) Koordinatörlükçe tespit edilen hizmet kalite
katsayısı resmi bir yazı ile bir sonraki dönemin ilk ayının son gününe
kadar kurumlara tebliğ edilir. Koordinatörlükçe kurumlarda değerlendirme
yapılamadığı durumlarda (koordinatör gerekçesini tutanakla tespit eder
ve il sağlık müdürünün onayına sunar) kurumun kurumsal performans
katsayısı hesabında hizmet kalite katsayısı kullanılmaz.
(5) Hizmet kalite katsayısının tespitine esas
değerlendirmenin Başkanlıkça yapılması veya yaptırılması esastır.
Başkanlık, kurumlarda bir sonraki dönemin ilk ayının 25 inci gününün
sonuna kadar, hizmet kalite katsayısının tespitine esas değerlendirme
yapabilir.
(6) Bir sonraki dönemin ilk ayının 25 inci gününün
sonuna kadar Başkanlıkça katsayı tespit edilmesi halinde Başkanlık
tarafından belirlenen katsayı geçerlidir. Bu şekilde belirlenen katsayı
değerlendiriciler, koordinatör ve başhekim tarafından tutanak altına
alınır. Bu katsayı, koordinatörlükçe resmi bir yazı ile bir sonraki
dönemin ilk ayının son gününe kadar kurumlara tebliğ edilir.
(7) HKS değerlendirmesi Başkanlıkça belirlenecek olan çalışma usul ve esasları ile rehberler çerçevesinde yapılır.
(8) Hizmet Kalite Katsayısının (0,65)’in altında
olması durumunda Hizmet Kalite Katsayısı (0,65) olarak esas alınmak
suretiyle kurumsal performans katsayısı hesaplanır.
Memnuniyet Katsayısı
Madde 9-
(1) Kurumlar, her dönem memnuniyet anketleri uygulama
rehberi çerçevesinde standart anket setlerini kullanarak anketleri
uygular. Uygulanan anketler sonucu (0) ile (1) arasında değişen
memnuniyet katsayısı belirlenir.
(2) Memnuniyet anketleri ilgili dönem içinde uygulanarak en geç dönemin son haftası içinde sonuçlandırılır.
(3) Ağız ve diş sağlığı merkezlerinde ağız ve diş sağlığı merkezleri için oluşturulan ayaktan hasta anket seti uygulanır.
(4) Memnuniyet katsayısı memnuniyet anketleri uygulama rehberi çerçevesinde hesaplanır.
(5) Aynı dönem içerisinde Başkanlık veya
Koordinatörlükçe anket yapılması veya yaptırılması halinde öncelikle
Başkanlıkça tespit edilen katsayı; Başkanlıkça anket yaptırılmaması
halinde ise koordinatörlükçe belirlenen katsayı geçerlidir.
Veri İzleme Katsayısı
Madde 10- (1) Veri izleme
indikatörleri seti içinde yer alan her bir indikatörün belirlenen
esaslar çerçevesinde katsayısının hesaplanması suretiyle veri izleme
katsayısı hesaplanır ve Başkanlıkça ilan edilir.
a) Başkanlık, kurumların veri izleme katsayılarını en geç bir sonraki dönemin ilk ayının son gününe kadar ilan eder.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kuruluş Katsayıları
112 Hizmet Kalite Katsayısı
Madde 11-
(1) Koordinatörlük her dönem ildeki İl Ambulans
Servisi Başhekimliğini ilgili dönem sonuna kadar 112 Hizmet Kalite
Standartları çerçevesinde değerlendirmeye tabi tutarak (0) ile (1)
arasında değişen 112 Hizmet Kalite katsayısını tespit eder.
112 Hizmet Kalite katsayısı aşağıdaki şekilde hesaplanır:
Değerlendirme yapılacak istasyonların seçiminde;
a) A ve B tipi istasyonlar değerlendirilir.
b) İstasyon sayısı 10 ve altında olan illerdeki bütün istasyonlar değerlendirilir,
c) İstasyon sayısı 11 ve üzerinde olan illerde en az 10 istasyon değerlendirilir,
ç) Aynı istasyonlar, ardışık iki dönemde
değerlendirilmeye tabi tutulmaz. Ancak, değerlendirilecek başka istasyon
bulunmadığı hallerde bu istasyonlar yeniden değerlendirilir.
d) Değerlendirme dışı bırakılacak standartlar gerekçesi belirtilerek tutanak altına alınır.
e) 112 Hizmet Kalite Katsayısı aşağıdaki şekilde hesaplanır;
İstasyon Puanı = İstasyon Hizmetleri Bölümünden Elde
Edilen Toplam Puan / (İstasyon Hizmetleri Bölümünün Toplam
Puanı-Değerlendirme Dışı Puan Toplamı)
İstasyon Ortalama Puanı = Her Bir İstasyon İçin Elde Edilen İstasyon Puanlarının Toplamı / İstasyon Sayısı
Yönetim Hizmetleri Puanı = Yönetim Hizmetleri
Bölümünden Elde Edilen Toplam Puan / (Yönetim Hizmetleri Bölümünün
Toplam Puanı -Değerlendirme Dışı Puan Toplamı)
Kalite İndikatör Puanı = Kalite İndikatörleri
Bölümünden Elde Edilen Toplam Puan / (Kalite İndikatörleri Bölümünün
Toplam Puanı -Değerlendirme Dışı Puan Toplamı)
112 Hizmet Kalite Katsayısı = (İstasyon Ortalama Puanı + Yönetim Hizmetleri Puanı + Kalite İndikatör Puanı) / 3
(2) 112 Hizmet Kalite katsayısının tespitine esas
değerlendirmenin Başkanlıkça yapılması veya yaptırılması esastır.
Başkanlık, kurumlarda bir sonraki dönemin ilk ayının 25 inci günü sonuna
kadar, 112 Hizmet Kalite katsayısının tespitine esas değerlendirme
yapabilir.
(3) Bir sonraki dönemin ilk ayının 25 inci gününün
sonuna kadar Başkanlıkça katsayı tespit edilmesi halinde Başkanlık
tarafından belirlenen katsayı geçerlidir. Bu şekilde belirlenen katsayı
değerlendiriciler, koordinatör ve başhekim tarafından tutanak altına
alınır.
(4) Tespit edilen katsayı koordinatörlükçe tutanak altına alınarak kurumsal performans katsayısı hesaplanmasında esas alınır.
(5) 112 Hizmet Kalite Standartları değerlendirilmesi Başkanlıkça yayınlanacak rehber çerçevesinde yapılır.
(6) Başkanlık, değerlendirme dönemleri dışında da
resen 112 hizmet kalite katsayısının tespitine esas değerlendirme
yapabilir. Başkanlıkça, değerlendirme dönemleri dışında resen
değerlendirme yapılması halinde; değerlendirme neticesinde tespit edilen
112 hizmet kalite katsayısı esas alınmak suretiyle ilgili dönemin
geriye kalan ayları için kurumsal performans katsayısı yeniden
hesaplanır. Bulunan kurumsal performans katsayısı ilgili dönemin geriye
kalan aylarında Yönetmelik uyarınca dağıtılabilecek ek ödeme tutarının
belirlenmesinde kullanılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kurumsal Performans Katsayısı ve Diğer Hükümler
Kurumsal Performans Katsayısı
Madde 12-
(1) Kurumsal performans katsayısı kurum ve kuruluşlarda, en geç bir sonraki dönemin ilk ayının son gününe kadar kesinleştirilir.
(2) Aylık Kurumsal Performans Katsayısı kurumların
Yönetmelik uyarınca dağıtılabilecek ek ödeme tutarının belirlenmesinde
kullanılır.
(3) Kurumsal performans katsayısı aşağıdaki şekilde hesaplanır:
a) Kurumlarda;
Kurumsal performans katsayısı = [(Hizmet Kalite
Katsayısı x 0,65) + (Memnuniyet Katsayısı x 0,20) + (Veri İzleme
Katsayısı x 0,15) ]
b) Kuruluşlarda;
Kurumsal performans katsayısı = 112 Hizmet Kalite Katsayısı
(4) Sağlık hizmeti sunumuna yeni başlayan kurumlar
ile kuruluşlarda, içinde bulunulan dönem ve sonraki iki dönem için
kurumsal performans katsayısı (1) olarak kabul edilir.
a) Dönem içinde kurum tarafından verilen sağlık
hizmetlerinin bir başka hizmet binasında veya yerleşkede verilmeye
başlanması durumunda ilgili kurumlarda bir sonraki dönem için kurumsal
performans katsayısı (1) olarak kabul edilir.
b) Entegre ilçe hastanesi iken statüsü değişen
kurumların içinde bulunulan dönem ve bir sonraki dönem için kurumsal
performans katsayısı (1) olarak kabul edilir.
c) Yangın, sel, deprem gibi doğal afetlere maruz
kalan kurumlarda kurumsal performans katsayısı, içinde bulunulan dönem
ve bir sonraki dönem (1) olarak kabul edilir.
d) “Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Tesisleri Ve
Üniversitelere Ait İlgili Birimlerin Birlikte Kullanımı Ve İşbirliği
Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik” kapsamında birlikte sağlık hizmeti
sunulan kurumlarda, birlikte kullanımın başladığı tarihten itibaren
içinde bulunulan dönem ve sonraki iki dönem için kurumsal performans
katsayısı (1) kabul edilir.
(5) Kurumlarda bu maddenin üçüncü fıkrası uyarınca
her bir dönem için hesaplanan “kurumsal performans katsayısı”
belirlendikten sonra hesaplanan katsayıdan, her bir ay için Yönergeye
ekli Ek (6) “Finansal Değerlendirme Göstergesi” doğrultusunda tespit
edilen “Finansal Değerlendirme Katsayısı” çıkarılmak suretiyle her ay
için ayrı bir “Aylık Kurumsal Performans Katsayısı” hesaplanır. Aylık
kurumsal performans katsayısı, kurumların Yönetmelik uyarınca
dağıtılabilecek ek ödeme tutarının belirlenmesinde kullanılır. Aylık
Kurumsal Performans Katsayısı aşağıdaki şekilde hesaplanır:
Aylık Kurumsal performans katsayısı = Kurumsal Performans Katsayısı – Finansal Değerlendirme
Katsayısı
Kayıtların Tutulması
Madde 13- (1)
a) Bu Yönerge ile ilgili yapılan işlemler, kararlar,
tutanaklar ve raporlar kurum veya kuruluş amiri tarafından onaylanarak
kayıt altına alınır.
b) Kurumlarda, en geç bir sonraki dönemin ilk ayının
son gününe kadar başhekim, başhekim yardımcısı, hastane müdürü,
başhemşire ve kalite yönetim direktörü tarafından Yönerge esaslarına
göre hesaplanan kurumsal performans katsayısı tutanakla tespit edilir.
Bu şekilde kurumsal performans katsayısı kesinlik kazanır. Tutanağın bir
örneği il performans ve kalite koordinatörlüğüne gönderilir.
c) Kuruluşlarda bir sonraki dönemin ilk ayının son
gününe kadar sağlık müdürü, il performans ve kalite koordinatörü, iki
şube müdürü ve bir koordinatörlük personeli tarafından bu Yönerge
esaslarına göre hesaplanan kurumsal performans katsayısı tutanakla
tespit edilir. Bu şekilde kurumsal performans katsayısı kesinlik
kazanır.
ç) Müdürlükler tarafından, Kurumsal Performans
Katsayısına esas veriler bir sonraki dönemin ilk ayının en geç son
haftasına kadar Kurumsal Kalite Sistemine kaydedilir.
d) Değerlendirmelerde, gerekçeleri belirtilmek
kaydıyla HKS’de yer alan bölüm ve/veya standartlar değerlendirme dışı
bırakılabilir.
(2) Finansal Değerlendirme Katsayısının
hesaplanmasına esas teşkil edecek borç verileri takip eden ayın ilk iş
günü Tek Düzen Muhasebe Sisteminden alınacaktır. Toplam Tahakkuk
verileri, ilgili saymanlık tarafından kurumun tahakkuk verileri Tek
Düzen Muhasebe sistemine girildikten sonra, Ek Ödeme Döner Sermaye
Komisyonu toplanmadan önce Tek Düzen Muhasebe sisteminden alınacaktır.
Finansal Değerlendirme Katsayısı Ek Ödeme Döner Sermaye Komisyonu
toplantısından önce kesinleştirilir. Sağlık hizmeti sunumuna yeni
başlayan kurumlarda, hizmet sunumunun başladığı tarihten itibaren 12 ay
boyunca finansal değerlendirme katsayısı (0) olarak kabul edilir.
Diğer Hükümler
Madde 14-
(1) Başkanlıkça belirlenecek usul ve esaslar uyarınca
gerekli şartları karşılayanlara Bakanlıkça “Hizmet Kalite Belgesi”
verilir. Ayrıca, talep edilmesi halinde diğer kamu, üniversite ve özel
sağlık kurumları da “Hizmet Kalite Belgesi” verilmesi açısından
değerlendirmeye tabi tutulabilir.
(2) Kurum ve kuruluşlarda performans yönetimi ve
kalite geliştirme çalışmaları çerçevesinde norm birliği sağlanması,
kaynakların etkili kullanımı ve Bakanlıkça belirlenen hedefler ile
uyumun sağlanması amacıyla kurum ve kuruluşların diğer belgelendirme
çalışmalarına başlayabilmeleri için belgelendirme çerçevesinde
alacakları her türlü eğitim, danışmanlık ve belgelendirme hizmetleri ile
belge yenileme hizmetleri Başkanlıktan alınacak izne tabidir.
(3) Yönerge kapsamında “kurumsal performans
katsayısının” tespitine ilişkin tüm işlemler, bir sonraki dönemin ilk
ayının son gününe kadar tamamlanır.
GEÇİCİ MADDE 1- (1) 2011 yılı ikinci
dönemi için hizmet kalite Katsayısı ve 112 hizmet kalite katsayısı
tespitine esas HKS değerlendirmesi yapılmaz. 2011 yılı ikinci dönemi
için hizmet kalite Katsayısı ve 112 hizmet kalite katsayısı (1) olarak
kabul edilmek suretiyle kurumsal performans katsayıları hesaplanır.
Yürürlükten kaldırılan Hükümler
Madde 15- (1) 02/07/2008
tarihli ve 2011 sayılı Makam Onayı ile yürürlüğe konulan “Sağlıkta
Performans ve Kalite Yönergesi” ve ekleri ile bu yönergeye istinaden
yayımlanan genelge ile genel yazılar 01/07/2011 tarihi itibariyle
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde 16- (1) Bu Yönergenin 14 üncü
maddesi ile Geçici 1 inci maddesi 01/03/2011 tarihinde; diğer maddeleri
ise 01/07/2011 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, Bakan Onayı ile
yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 17- (1) Bu Yönerge hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
Ekler:
Ek 1. Hastane Hizmet Kalite Standartları
Ek 2. ADSM Hizmet Kalite Standartları
Ek 3. Veri İzleme İndikatör Seti
Ek 4. 112 Hizmet Kalite Standartları
Ek 5. Memnuniyet Anketleri Uygulama Rehberi
Ek 6. Finansal Değerlendirme Göstergesi
Ek 7. Belgelendirme İzin Talep Formu
Yönergenin Makam Onayı
Tarihi 01/03/2011
Sayısı 9489
Yürürlük Tarihi
14 üncü maddesi ile Geçici 1 inci maddesinin 01/03/2011,
diğer maddelerinin 01/07/2011